Wykorzystaj potencjał muzyki w klubie fitness

Nie od dziś menedżerowie znanych restauracji, klimatycznych hoteli, ale także wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych świadomie wykorzystują muzykę dla poprawy nastroju klienta, jego nastawienia, czasu spędzanego w obiekcie, a w konsekwencji zwiększenia ilości pieniędzy, jakie w obiekcie zostawia. To, że potencjał, jaki tkwi w muzyce, warto wykorzystać w klubie fitness, z pewnością wiesz, warto jednak pochylić się nad tym tematem, żeby wycisnąć z niego maksimum korzyści. Wykorzystaj więc potencjał muzyki w swoim klubie fitness!

Jak muzyka wpływa na ćwiczących?

W zależności od tego, jaką muzykę dobierzesz w swoim klubie, możesz wpływać na zachowania klubowiczów.

Na początek ćwiczeń i rozgrzewkę możesz ich zaskoczyć porywającym, optymistycznym tempem, okraszonym inspirującym wokalem. Badania z neuroobrazowania mózgu dowodzą, że kiedy słyszymy znane i lubiane przez nas słowa piosenki lub utworu muzycznego, momentalnie pobudzają się w naszym mózgu obszary odpowiedzialne za poprawę nastroju i motywacji do działania. Pomyśl teraz o każdym wchodzącym do Twojego klubu kliencie, który po wejściu na salę słyszy takie bity, widzi ćwiczących, udziela mu się aura, jaka w tym miejscu panuje, chce być jej uczestnikiem i na tej fali rozpoczyna trening.

Aby klienci wytrwali w trakcie dłuższego treningu i lepiej się skupiali w trakcie nudniejszych ćwiczeń, wzmacniaj ich radosnymi i podnoszącymi na duchu rytmami. Dobrze dobrana, o motywującym zabarwieniu muzyka, może zwiększyć wytrzymałość ćwiczącego nawet o 15%! Jeśli osoba ćwicząca skupi się na swojej ulubionej piosence podczas treningu, ograniczy to aktywność jej mózgu w stosunku do sygnałów związanych ze zmęczeniem i nudą. Tym prostym sposobem odwrócisz więc jej uwagę od bardziej nużących ćwiczeń i sprawisz, że dłużej w nich wytrwa, a także nadasz pożądany rytm jej działań, ograniczając ryzyko kontuzji. To dobry patent na zwiększenie czasu trwania i intensywności wysiłku.

Na koniec treningu pozwól się klientom wyciszyć przy odpowiedniej muzyce.
Na koniec treningu pozwól się klientom wyciszyć przy odpowiedniej muzyce.


Na końcu pozwól im się wyciszyć, uspokoić i zrelaksować po intensywnym treningu, wykorzystując do tego uspokajające, medytacyjne rytmy. Domknięcie serii ćwiczeń taką klamrą, zagwarantuje klientom poczucie spełnienia, satysfakcji z dobrze wykonanego wysiłku fizycznego, a także zredukuje lęki i napięcia, powstałe w jego trakcie.

Każdy z dobranych rytmów inaczej wpłynie na odczucia i emocje ćwiczących. Używaj ich świadomie i rozwagą, podnosząc jakość czasu spędzanego przez trenujących w Twoim klubie.

Jak muzyka wpływa na atmosferę w klubie

Muzyka oddziałuje nie tylko na każdego klienta z osobna, ale także tworzy atmosferę całego klubu. Wykorzystaj więc potencjał muzyki w swoim klubie fitness. Klientowi, nawet temu nie zmotywowanemu, już na wejściu udziela się dynamiczny rytm, widok innych ćwiczących. Serce zaczyna mu szybciej bić, chce się stać częścią świata wykreowanego w twoim klubie. Co oczywiste inny klimat będzie na typowo męskiej siłowni a inny na zajęciach z zumby czy medytacji – w każdych okolicznościach, odpowiednio dobrana muzyka jednak spełni swoje motywująco, jednoczące zadanie.

Muzyka ułatwia ćwiczenia w grupach.
Muzyka ułatwia ćwiczenia w grupach.

Na zajęciach w grupach, muzyka z kolei pomoże trenerom, dyscyplinując i nadając rytm wszystkim ćwiczącym. Klubowicze nie będą się rozchodzić ani gubić wątku i łatwiej będzie im powtarzać sekwencje za trenerem.

Finalnie atmosfera klubu wzmocniona ulubioną przez klientów muzyką, będzie budzić pozytywne skojarzenia z klubem i motywować do bardziej regularnego odwiedzania i trenowania oraz stawiania sobie nowych fitnessowych celów, a co za tym idzie pośrednio wpływać na korzystną retencję w klubie.

Muzyka z głośników czy ze słuchawek?

Ile ludzi, tyle gustów muzycznych. Możesz więc postawić na muzykę puszczaną wszystkim w całym klubie lub stworzyć strefy dla ćwiczących ze słuchawkami. Zaoferuj swój sprzęt w tym zakresie lub pozwól trenującym na przynoszenie swojego ulubionego odtwarzacza i słuchawek. Miksuj te dwie formy dystrybucji, motywującej muzyki, ale zadbaj też o to, aby wzajemnie ze sobą nie kolidowały. Wtedy z pewnością zadowolisz większość Twoich klientów. Bądź też czujny i jeśli widzisz, że większość ludzi przynosi swoje słuchawki, to może być znak, że muzyka, którą puszczasz w klubie, nie odpowiada większości klientów. Skorzystaj wtedy z opcji ankiety zadowolenia klientów i spytaj ich o preferencje muzyczne.

Jaka muzyka jest idealna do aktywności fizycznej?

Idealne tempo maksymalizujące wydajność ćwiczeń, wynosi od 120 do 140 uderzeń/min.
Idealne tempo maksymalizujące wydajność ćwiczeń, wynosi od 120 do 140 uderzeń/min.


Muzycy i teoretycy ćwiczeń twierdzą, że idealne tempo maksymalizujące wydajność ćwiczeń, wynosi od 120 do 140 uderzeń na minutę. Jednak tempo jest tylko jednym aspektem. Jeśli chcesz wykorzystać maksimum potencjału, jaki daje muzyka, przed jej dobraniem poznaj swoich klientów.

Przejrzyj statystyki, dane demograficzne (płeć, wiek, zainteresowania) i po prostu spytaj ich o ich ulubione utwory. Analizuj także rodzaj i pory dnia ćwiczeń w klubie i tego, jacy klienci i w jakim wieku na określone godziny przychodzą i dostosowuj muzykę pod nich i rodzaj ich aktywności. Później obserwuj, ilu z nich nie decyduje się na słuchawki w trakcie ćwiczeń 😉

Muzyka a prawa autorskie

Pamiętaj że muzyka, którą będziesz odtwarzać w klubie, objęta jest prawami autorskimi. Warto, abyś zapoznał się z Ustawą o prawach autorskich i prawach pokrewnych, stosowaną w Polsce i miał świadomość o konieczności ponoszenia opłat za tę możliwość. Szczegółowe informacje dotyczące zasad odtwarzania muzyki w miejscach publicznych uzyskasz, kontaktując się z jednym ze stowarzyszeń zajmujących się ochroną praw autorskich (ZAiKS, STOART, SAWP czy SPAV).

Podsumowując

Wykorzystaj muzykę w Twoim klubie fitness. Stwórz atmosferę, z której klienci będą chcieli korzystać. Pobudzaj, motywuj, nadawaj rytm, wyciszaj – jednym słowem steruj nastrojem i emocjami w trakcie treningów. A tak zmotywowanych i chętnych klientów zamieniaj w ambasadorów klubu.