Wielkie potrzeby małego klubu

Czy sposób zarządzania klubem i wybór narzędzi zależą od wielkości klubu? Z pewnością tak. Z drugiej strony, czy to oznacza, że mały klub ma ograniczone możliwości wyboru i nie może prowadzić działalności na wysokim poziomie? Przyjrzyjmy się bliżej potrzebom i spróbujmy znaleźć odpowiedź. 

Przede wszystkim potrzeby

Niezależnie od wielkości klubu i specyfiki jego działalności, cel biznesowy pozostaje niezmienny, czyli dostarczanie usług na najwyższym poziomie i generowanie przychodów. 

Sposobów realizacji tych założeń jest bardzo wiele. Każdy typ biznesu będzie skupiał się na innych obszarach, co w perspektywie czasowej może stanowić o jego przewadze konkurencyjnej. Jednak obszary, wokół których obracają się prowadzone działania, można podzielić na 3 główne grupy.

Pierwsza grupa związana jest z samym obiektem, czyli w dużym uproszczeniu: lokal, media i pracownicy. Druga, związana z ofertą – grafik, wybór zajęć, usługi podstawowe i dodatkowe. Trzecia grupa to szeroko pojęta komunikacja, marketing i sprzedaż.

I chociaż podział ten jest bardzo umowny, a wiele działań przenika między obszarami w sposób naturalny, posłużymy się nim dla potrzeb tego artykułu, aby móc bliżej przyjrzeć się potrzebom mniejszych obiektów. 

Największa różnica dotycząca potrzeb małych i większych klubów fitness jest widoczna w pierwszej grupie, czyli tej związanej z lokalem. Duże kluby to zazwyczaj spora powierzchnia, a co za tym idzie – większe koszty wynajmu, sprzętu i obsługi. 

Z drugiej strony, mniejsze studia często nie potrzebują specjalistycznego sprzętu, istotne jest jedynie miejsce do prowadzenia zajęć lub nawet nie, jeśli organizują np. zajęcia outdoorowe. A jeśli zdecydują się na inwestycję w niezbędne elementy (np. maty, piłki, mniejszy sprzęt) lub też odpowiednią aranżację powierzchni – skala przedsięwzięcia jest dużo mniejsza niż w przypadku dużego klubu lub klubów sieciowych.

Jednak w kwestii pozostałych elementów potrzeby pozostają podobne: ustalenie najlepszej oferty, skuteczna komunikacja i przede wszystkim sprzedaż. 

I znowu, w dużych klubach, skala takich działań jest zdecydowanie większa. Wynika to bezpośrednio z założeń – kluby te są przygotowane do obsługi dużej liczby klubowiczów. 

Z kolei właściciele obiektów jak np. studia jogi, tańca czy pilatesu większość działań dotyczących komunikacji wykonują samodzielnie, nie zatrudniając działu sprzedaży czy osób do marketingu. Ale czy to oznacza, że skuteczność tych działań jest mniejsza? Niekoniecznie. Wiele zależy od samego zaangażowania, ale również od wykorzystywanych narzędzi. 

Wachlarz możliwości

Czego najbardziej się obawiasz, myśląc o własnym studiu? Odpowiedź jest oczywista – kosztów, a mówiąc po prostu, że będzie zbyt drogo. W konsekwencji, wiele działań będzie prowadzonych własnym sumptem, a z wielu innych zrezygnujemy z braku czasu lub zasobów. Obawy dotyczą też korzystania z narzędzi, gdyż głównym zajęciem jest organizacja studia a nie skomplikowane procesy, rozliczenia i statystyki.

Dobra wiadomość – tak być nie musi i na szczęście w wielu przypadkach tak nie jest – znamy studia fitness, które świetnie sobie radzą w tym zakresie, korzystając z bardziej zaawansowanych metod zarządzania niż telefon czy przysłowiowy “zeszyt”. 

Obserwacja zmieniającej się branży fitness i przede wszystkim doświadczenie naszych kilkuset klientów pokazują, że można świetnie prowadzić klub, dzięki odpowiednim narzędziom. Warto podkreślić, że prowadzenie klubu, a w szczególności studia, nie wymaga wprowadzania skomplikowanych i drogich rozwiązań, aby skutecznie nim zarządzać. Technologia jest przecież dla każdego. 

Narzędzia vs. koszty

Dlaczego warto rozważać korzystanie z narzędzi, nawet jeśli planujemy ograniczać koszty?

Przede wszystkim, zaoszczędzimy czas i zasoby. Wielu z nas boryka się z brakiem wolnego czasu, gdyż angażujemy się w rutynowe działania jak prowadzenie kalendarza, rozliczenia lub po prostu organizacja życia w klubie. A przecież wiele procesów może dziać się bez naszego bezpośredniego udziału czyli automatycznie. 

Prowadzisz zapisy na zajęcia przez telefon? Może informujesz klientów o zmianach w grafiku przez social media? A może jeszcze przyjmujesz płatności jedynie w klubie? Wspomniane działania (i wiele innych) mogą odbywać się automatycznie. 

Warto korzystać z szerokiej oferty darmowych narzędzi, które doskonale wspierają działania handlowe i szeroko pojętą komunikację. Korzystając z bezpłatnych szablonów i usług online można w krótkim czasie przygotować ciekawe posty do social mediów czy nawet zaprojektować plakat, ulotkę lub naklejki. Podobnie w przypadku rozliczeń, mailingów czy zarządzania projektami.

Można również wybrać dedykowane rozwiązania do zarządzania klubem, które wspierają codzienną pracę i ułatwiają szereg rutynowych czynności. Mowa tutaj m.in. o zarządzaniu rezerwacjami na zajęcia (zapisy i anulacje), płatności internetowe czy wejścia do klubu przez kody QR bez udziału recepcji i specjalistycznego sprzętu. Dodajmy, że to wszystko (i wiele więcej) może się odbywać przez aplikację mobilną przeznaczoną dla klubowiczów – eFitness App.

Sprawdzone rozwiązanie dla studia fitness 

Wspieramy kluby w Polsce i zagranicą już od ponad 12 lat. Nieustannie rozwijamy się wraz z naszymi klientami, starając się sprostać ich potrzebom. System eFitness wspiera wszystkie działania prowadzone w klubach fitness, również tych mniejszych. 

Stworzyliśmy też aplikację eFitness App, aby klubowicze mogli mieć klub zawsze w zasięgu ręki. 

Obecnie pracujemy nad rozwiązaniem dedykowanym małym obiektom, gdzie większość procesów będzie odbywać się właśnie przez aplikację mobilną bez innych urządzeń. Maksymalnie uprościliśmy zarówno sposób korzystania z samego systemu jak i sposób rozliczeń.

Nowe rozwiązanie będzie zawierać kluczowe funkcjonalności właśnie dla studia fitness, aby jeszcze bardziej uprościć korzystanie z systemu. I co najważniejsze, narzędzie jest skalowalne i rośnie wraz z potrzebami Twojego klubu. Planowana premiera jesienią 2022. 

Podsumowanie

Warto skorzystać z dostępnych narzędzi, aby jeszcze efektywniej prowadzić studio fitness. Do realizacji pewnych, bardziej ogólnych działań można wykorzystać bezpłatne narzędzia, do bardziej operacyjnych warto postawić na dedykowane rozwiązania. Dzięki temu, nie tylko oszczędzimy czas i zasoby, wpłynie to również bezpośrednio na jakość świadczonych usług i satysfakcję klubowiczów. 

Dowiedz się więcej dlaczego warto korzystać z eFitness zarządzając studiem fitness.

Written by
Asia Balicka
DO GÓRY